Ahova mindig visszatérünk, Szilvásvárad

Idén már harmadszor, gyerekekkel másodízben jártunk a Bükki Nemzeti Park egyik legszebb helyén. Szilvásvárad község Heves megye Bélapátfalvai járásában, az Északi-Bükk területén, a tenger szintje felett mintegy 345 méter magasan található. Nevét a szláv földvárakról kapta. A település Lillafüred mellett az egyik legismertebb bükki üdülőhely. Sokan választják kirándulásuk úti céljául, hiszen csodaszép környezetben, tartalmasan tölthetünk el akár egy egész napot is.

Három kisgyerekkel – akik közül az egyik babakocsis – is kivitelezhető egy kellemes kirándulás az erdőben. Még a kisvasúton is utazhatunk így, amit kár is lenne kihagyni, hiszen gyerek és felnőtt számára egyaránt élvezetes módja ez az utazásnak. Felérve a Szalajka-völgybe mesebeli táj tárult elénk. Bár nem először jártunk itt, tátva maradt a szánk. Szikrázó napsütésben csodálhattuk meg az égig érő fenyőkkel körülvett, zöldellő tisztást, ahol szitakötők táncolnak a levegőben. Nem lehet megunni ezt a látványt. Innen a bevállalósabbak felfelé indulhatnak az Ősember-barlanghoz. Mi természetesen lefelé indultunk, de így sem kellett unatkoznunk. Megvan minden egyes állomásnak a maga szépsége, izgalma. A gyerekek nemcsak a hagyományos, hanem az erdei játszótéren is játszhatnak, ahol szórakozva tanulhatnak az erdei állatokról, a fákról, valamint a fakitermelés történetéről és módjáról.

A túra kétségkívül egyik legszebb és leglátványosabb pontja a Fátyol-vízesés. Itt megállva elgondolkodhatunk a természet alkotó erején. Másik turisztikai vonzereje a pisztráng.  A Szalajka-patakban már hosszú ideje vadon él a sebes pisztráng, aminek szaporítása érdekében a patak medrét több helyen visszaduzzasztották, mesterséges neveldéket alakítottak ki. A völgyben mintegy 100 éve tenyésztik a pisztrángokat. Helyi specialitás a füstölt, sült pisztráng. Az erdészeti kiállításra is érdemes betérni, sok információt szerezhetünk az erdőgazdálkodásról, vadászatról. Személyes kedvencem a dámszarvasokat bemutató vadaskert. Engem mindig lenyűgöznek ezek az állatok nemes, méltóságteljes kisugárzásukkal, mélyről jövő nyugalmukkal ők a kedvenceim.

Dámszarvas: Első írásos emlékeink az 1200-as évekre nyúlnak vissza. Eredeti hazája Dél-Európa. Nagy valószínűséggel hozzánk is Görög- és Törökországból került. Hét hónapnyi vemhesség után május végén, július elején egy-két, ritkán három borjat ellik. A bika évenként elhullajtja fejdíszét, melyet fiatal korban jellegének megfelelően nyársasnak, kanalasnak, a kifejlett példányokét pedig lapátosnak hívjuk. Magyarországi állománya világhírű. Nyírségben, Békésben és Tolnában található nagyobb számban. Üzekedését szakszóval barcogásnak nevezzük. A dámbika ún. „barcogó teknőt” készít magának, amelynek birtoklásáért harcot vív az ellenfelekkel.
Kicsikkel sem volt megerőltető ez a néhány km, amit kényelmesen sétálva tettünk meg. Őket motiválta a lovaglás lehetősége is. J Idén kibővítettük az élmények listáját a bobozással is. A fent leírtak mellett sokkal lehetőséget rejt magában a hely, fel lehet menni – autóval is – a Millenium Kilátóhoz és persze gyalogszerrel is lehet túrázni a kijelölt útvonalakon. Bármelyik formáját választjuk is a környék megismerésének, garantáltan felejthetetlen élményben lesz részünk.