Kiss Barbara: Mindkét címet alázattal és tisztelettel viselem.

Interjú Magyarország Borkirálynőjével.

Interjút készítette: Nagy Gábor

Fotók: Gáll Tamás


Hogyan találkoztál  Te és a bor, hogyan lett ez "szerelem"?

Gödöllőn végeztem Környezetgazdálkodási agrármérnök szakon, Természetvédelem - és tájökológia szakirányon. Amikor kertészeti órán elérkeztünk a szőlőfajtákhoz, a gyakorlatvezetőnk rendhagyó szemináriumot tartott. Emlékszem, szürke, ködös hideg nap volt, egy áttáncolt éjszaka után fáradtan ültünk be reggel a padokba. A tanárunk poharakat tett elénk és elővett egy palack bort. Kóstolgattuk a nedűt, miközben a magyar szőlő- és borkultúráról beszélt olyan szeretettel és szenvedéllyel, ami magával ragadt. Nem telt bele sok idő és azt vettem észre magamon, hogy egyre tudatosabban választok borokat ételekhez, vagy egy-egy baráti összejövetelhez. Pályakezdőként a megyei Földművelésügyi Igazgatóságon kezdtem el dolgozni falugazdászként. Nagyon szerettem itt dolgozni, mind a kollégáim és mind a munkám miatt. Itt tovább mélyült a kapcsolatom a borral. Kollégáim között akadnak borászok szép számmal. Van akinek a Móri borvidéken, van akinek az Etyek-Budai borvidéken van ültetvénye, pincéje. Az értekezletek előtt, mindig az én irodámba gyűltek össze, és megvitatták: ki hogy áll a metszéssel, permetezéssel, zöld munkákkal, szürettel, vagy épp a borok kezelésével. Hálás vagyok azért, hogy ilyen jó csapattal dolgozhattam együtt, mind emberileg, mind szakmailag sokat tanulhattam tőlük.



Mi a feladata a magyar Borkirálynőnek?



2011 elején Pánczél József kollégám, aki a székesfehérvári Noé-hegyi Szent István Borlovagrend tagja, felhívta a figyelmemet arra, hogy a Borlovagrend 2011 augusztusában új borkirálynőt választ. Kellett a család és a kollégák biztatása, mire beadtam a jelentkezést. Sokan azt hiszik, hogy ez egy szépségkirálynő választás, pedig nem. Aki jelentkezik akár egy borrendi borkirálynői, akár egy országos borkirálynői választásra, egy komplex megmérettetésen kell részt vennie. Mind szőlészeti, mind borászati és mind gasztronómiai (elméleti, gyakorlati) tudásunkról számot kellett adni írásban és szóban egyaránt a szakmai zsűrinek. 2011 augusztusában a Noé-hegyi Szent István Borlovagrend megválasztott borkirálynőnek, ahol két és fél évet regnáltam. A borlovagok delegációjában sok rendezvényen vettem részt (bormustrák, szüreti felvonulások: Budavári borfesztivál, Szekszárdi Szüreti Napok, Móri Bornapok, Újbor- és Sajtfesztivál), valamint barátokkal borkóstolókra jártam. 2013 nyarán Borrendem nevezett be a 3 napos V. Országos Borkirálynő Választásra, ahol elnyertem Magyarország Borkirálynője 2013 megtisztelő címet. Mindkét cím örökös. Hazánkat 2015-ig képviselem regnáló országosként, a következő Országos Borkirálynő Választásig. Mindkét címet alázattal és tisztelettel viselem, úgy érzem másként nem is lehet. Ez a cím egyfajta út a pincétől a fogyasztókig. A borkirálynő küldetése a borkultúra ápolása, a kulturált, minőségi borfogyasztás népszerűsítése.



Borkirálynőként sok helyre eljutottál, hogyan látod most Magyarországot?




A címnek köszönhetően sok olyan rendezvényen részt vehettem, ahol korábban nem jártam: jótékonysági borárverések; hegyközségi, borvidéki, megyei, borrégiói és országos borversenyek (ahol több esetben is részt vettem egy-egy bírálaton. Nagy öröm és elismerés volt számomra, amikor egy-egy bíráló bizottság elnöke megdicsérte a bírálati munkámat, mert a csapattal egy színvonalon pontoztam a tételeket.); tematikus borkóstolók (Furmint Február, VinCe, Nagy Kékfrankos kóstoló, Olaszrizling Október).


Mennyire népszerűek a magyar borok és borkultúra, és mennyien látogatják a magyar borvidékeket és rendezvényeiket?



A magyar borászok nagyon sok energiát fektetnek abba, hogy a hazai társadalom minél szélesebb köre megismerhesse boraikat. Hazánk 22 borvidéke széles fajtaválasztékkal kényeztet bennünket. Szerencsére az évtizedekkel ezelőtti mennyiségi szemléletet a minőségi váltotta fel. Ha megnézzük az elmúlt évek nemzetközi borversenyeinek eredményeit, láthatjuk, hogy a magyar borok milyen szép eredményeket érnek el évről évre. A borvidékek törekednek arra, hogy az év folyamán minél több programot kínáljanak az odalátogatóknak. Szeretem a nyitott pince napokat, mert egy vidéken belül több termelőt is megismerhetek egy-egy ilyen napon. Örülök annak, hogy egyre több fiatal érdeklődik a magyar borkultúra iránt és szem előtt tartják a minőségi borok fogyasztását. 



Hogyan készülsz az ünnepekre?


Az Karácsony és az év vége közeledtével lecsendesedik, lelassul bennem a világ. Spirituális beállítottságú vagyok. Magamba nézek, értékelem az évemet és erőt, célokat gyűjtök a következő esztendőre. Az adventi időszak számomra a Karácsony szeretetteljes, meghitt várakozását jelenti. Fontosnak tartom, hogy az adventi vasárnapok gyertyagyújtásainál együtt legyen a család, jókat beszélgessünk finom borok társaságában. Szeretek főzni-sütni, szívesen besegítek szüleimnek a karácsonyi menüsor összeállításában, elkészítésében. Az ünnepi pezsgő és borsor kiválasztását rám bízzák, és mindig sikerül őket meglepni szép, különleges tételekkel.
Szívemnek kedves Ady Endre versének 1. versszakával kívánok Önöknek Áldott Karácsonyi Ünnepeket és Boldog Új Évet!


"Harang csendül, 
Ének zendül, 
Messze zsong a hálaének, 
Az én kedves kis falumban 
Karácsonykor 
Magába száll minden lélek.

Minden ember 
Szeretettel 
Borul földre imádkozni, 
Az én kedves kis falumba 
A Messiás 
Boldogságot szokott hozni.

A templomba 
Hosszú sorba 
Indulnak el ifjak, vének, 
Az én kedves kis falumban 
Hálát adnak 
A magasság Istenének.


Mintha itt lenn 
A nagy Isten 
Szent kegyelme súgna, szállna, 
Az én kedves, kis falumban 
Minden szívben 
Csak szeretet lakik máma."