A Velencei-hegységben rejlő kincsek

Legszebb túraútvonalak - Velencei-hegység
Ingókövek és a Hurka-völgy

Írta és képek: Nagy Gábor

A velencei-hegység az ország legöregebb önálló hegysége. Területét tekintve inkább dombság jellege van. Fő összetevője a gránit, de van benne lösz és kvarc is. A hegység egész területére jellemzőek a magányos gránitsziklák, amelyeknek jellegzetes alakjaik vannak. A helyiek ingóköveknek, vagy gyapjas zsákoknak hívják őket.

Részlet a pákozdi ingókövekből                                                    Fotó: Nagy Gábor

Pákozdról, ahol katonai nemzeti emlékhely is van, indulva a turistajelzéseket követve, egyenest felfelé haladunk. Hamar kiérünk a faluból és pillanatok alatt csodálatos erdőségben találjuk magunkat, bár a felfelé menet kicsit megerőltető. Miután felértünk, kifújhatjuk magunkat, mert sík terepen mozgunk ezután. A kalandorok be-betérhetnek az erdő mélyére, megtekintve egy-egy vadetetőhelyet, vadászlest. Tizenöt-húsz perc séta után elérjük az úgynevezett pákozdi ingóköveket. Nagyon népszerű kirándulóhely, ezért itt tavasztól őszig sok túratárssal, családdal, kirándulóval találkozhatunk. Több kőcsoport is van a területen, mindegyiknek neve is van, annak függvényében, hogy mihez hasonlít. Az egyik legnagyobb kőhalomra felállva csodálatos kilátás tárul elénk, a Velencei-tó és panorámája.

Velencei-tó és a Velencei-hegység                                            Fotó: Nagy Gábor

A szomszédos Sukoró az ingókövekről                              Fotó: Nagy Gábor

Tavasszal az ingókövek környéke telis-tele van a védett tavaszi hériccsel, csak csodálni lehet, leszedni nem. (Kapcsolodó cikk: http://www.megnezlekmagyarorszag.blogspot.hu/2015/02/tavaszi-herics.html )

Az élénksárga tavaszi hérics  Fotó: Nagy Gábor

Az ingókövekről (Pogánykő) leereszkedünk egy völgybe és abban haladunk tovább. Ha szerencsénk van és csöndben tudunk sétálni, nagyvadakkal is találkozhatunk. A közeli Lovasberényi Erdészetben rengeteg gyönyörű dámvad nevelkedik és szép számmal szöknek ki a kerítésen kívülre. Nekem volt szerencsém találkozni velük. (Kapcsolodó cikk: http://www.megnezlekmagyarorszag.blogspot.hu/2015/01/a-damvad.html )

Dámvad tehén az ingókövek alatt                                           Fotó: Nagy Gábor

A völgyet elhagyva szántok között áthaladva elérjük az egyik legszebb völgyrendszert a Velencei helységben. A Hurka-völgy bizonyára az alakjáról kapta a nevét. A területen több forrás is működik, az ezekből csordogáló víz és a csapadék vájta völgyek csodálatosak. Tavasszal a talajt szebbnél szebb virágok színesítik. Mesebeli táj ez.
  Forrásnak felfelé indulva végighaladhatunk a völgyben. Ha szemfülesek vagyunk, akkor egy régi fán észrevehetjük a Hurka völgy táblát is, amit a fa már kezd bekebelezni.

Ébred a tavasz a Hurka-völgy mélyén                                              Fotó: Nagy Gábor

A völgyet elhagyva Sukoró irányába megyünk és itt az utolsó pillanatig erdőben járhatunk. Már majdnem a faluba érve kis kőbe vésett arc jelzi itt az Éva forrás.
  Ha beértünk Sukoróra, tekintsük meg a néprajzi házat és a Református templomot, ahol még országgyűlés is volt.

Éva forrás                    Fotó: Nagy Gábor

Kövess minket a FACEBOOKON: www.facebook.com/MegnezlekMagyarorszag

Egyik túránk alkalmával készült kisfilmünk a Hurka-völgyből: